неделя, 10 ноември 2013 г.

Какво (не) знаем за общуването с имейли?

текст: Елица Лукова
снимка: www.foter.com


Във времето на интернет комуникация, писането на имейли е ежедневие, но когато става въпрос за спазване на етикет при общуването с електронни писма, често попадаме в територия, която за мнозина е „тъмна Индия”. Ето няколко съвета, спазването на които ще ви помогне да пишете имейлите си със стил:
  • Електронната поща не е място за словесни излияния. Опитайте се да пишете колкото е възможно по-кратки писма. Дългите текстове се четат трудно на екран, особено, ако получателят се опитва да го прави на мобилния си телефон.
  • Макар мнозина да знаят, че писането с главни букви се възприема от четящия като крещене, това все още една от често срещаните грешки в интернет комуникацията.
  • Ако изпращате писмо с много получатели, които не се познават помежду си, уважавайте тяхната анонимност, като скривате адресите им. В полето „До” напишете вашия адрес, а в „Скрито копие до” – тези на получателите.
  • Не пропускайте да формулирате накратко съдържанието на писмото в полето „Тема”. Ако го оставите празно, имейлът ви лесно може да бъде „разпознат” като спам.
  • Винаги правете проверка на правописа, независимо дали става въпрос за лична или делова кореспонденция. Съгласете се, че е доста дразнещо получаването на имейл с правописни грешки.
  • Избягвайте препращането на досадни писма от типа „ако прекъснеш веригата, ще те преследва лош късмет”.
  • Оставете на тийнейджърите използването на заимстваните от английския език акроними, като BTW, WTF и OMG.
  • Народът е казал: „Два пъти мери, веднъж режи” и това с пълна сила се отнася за гневни и емоционално наситени имейли. Ако не можете да кажете написаното очи в очи или по телефона, по-добре не изпращайте писмото.
  • Емотиконите в личните имейли помагат на получателя да разбере вашия тон и емоционално състояние, но е крайно непрофесионално използването им в служебната кореспонденция.
  • Невинаги може да се отговори веднага на имейл, особено ако ви е нужно време да обмислите добре съдържанието. Все пак, постарайте се да го направите в рамките на 48 часа. В противен случай, уведомете изпращача кога да очаква вашето писмо.
  • Не очаквайте анонимност, особено, ако сърфирате в интернет или водите личната си кореспонденция в работно време. Едно проучване показва, че около 76% от американските работодатели следят он-лайн активността на своите служители, а някои компании дори инвестират в технологии, позволяващи записването на всяко натискане на клавиш по клавиатурата.
  • Избягвайте да четете или пишете имейли в нечие присъствие, защото събеседникът ви може да реши, че не е достатъчно важен за вас, щом предпочитате интернет комуникацията пред неговата компания.
  • Четенето на имейлите на вашата половинка или децата без тяхно знание говори за липсата на каквото и да било доверие във вашето семейство. Вместо да се чудите как да ги издебнете, за да прегледате кореспонденцията им, защо не седнете да поговорите открито? Това, разбира се, не се отнася за случаите, когато съществува вероятност детето ви да общува с непознати и имате опасения за неговата сигурност.
Публикувано в www.facebook.com/Ladyzdrave

Няма коментари:

Публикуване на коментар